onsdag, juni 20, 2007

Dagens tips.

Jag tänkte passa på och tipsa om lite intressanta och användbara sidor på nätet. Först ut är Worldmapper, där man kan se världen i form av kartor (366 olika) där de har anpassat storleken på varje land efter den data som kartan redovisar. Ger perspektiv på hur vi i världen har fördelat våra resursen. På bilden bredvid kan man se vilka länder som exporterar flest leksaker i dollar räknat. Sedan vill jag passa på och tipsa om en väns sida, Allt om falafel. Precis som namnet avslöjar, kan du få reda på i stort sett allt om falafel på denna sida. Här kan du läsa om historien om falafeln, du kan recept, recensioner på falafelhak i Malmö och mycket annat. Bland annat en dokumentärfilm om falafel. Sedan tänkte jag fortsätta på det lokala planet och tipsa om en annan sida med en dansgrupp i Malmö, där min flickvän Silvia dansar, nämligen BrasilSamba. BrasilSamba är en grupp som uppträder med samba, axé, afroxé, maculele, capoeira, forrô samt andra brasilianska danser -skriver de på sin hemsida. De har dansat tillsammans i ett par år och har uppträtt på festivaler, konserter, fester m.m. Om du/ni skulle behöva någonting för att liva upp festen en går det att ta kontakt med dessa tjejer (och killar). Sedan tänkte jag fortsätta ut i cyberrymden och tipsa om två sidor på temat musik. ST Musik, är en torrentsida, där man kan ladda ner musik. Givetvis kan jag inte uppmuntra er att ladda ner musik utan att betala för den, eftersom detta är olagligt, omoraliskt och ytterst förkastligt! Men i studiesyfte, för att ni ska kunna se hur denna ljusskygga verksamhet, som en miljon svenskar sysslar med fungerar, vill jag ändå visa er hur en sådan verksamhet går till. St Musik sorterar musiken i olika kategorier musik och du hittar massor med house och electronisk musik här, men även en del annat. En annan sådan sida med musik för nedladdning, är Torrentazos. Här hittar du mycket, som läggs direkt på första sidan med album covers, så att du ser lättare vad som finns. Du får stå ut med pop-ups med lätt- och/eller avklädda flickor på. För att du ska veta vad du letar efter när du ska ladda ner (vilket jag återigen rekomenderar dig att absolut inte göra) så kan du t.ex. slänga ett öga åt Dagens skiva emellanåt. Här tipsas det om bra skivor i olika kategorier dagligen.

Inga kommentarer: