lördag, december 22, 2007

Julmisär...

Nu är det jul igen. Jag blev relativt tidigt klar med min julklappsinköp i år, tack och lov. Min stackars bror var ute dagarna före, tillsammans med miljontals andra och köpte de sista klapparna. Varje år denna totala misär. Suspekt tjäcka julsånger varvat med sönderstressade shoppare som enbart är ute för att de måste, barnvagn efter barnvagn som slukar plats i trånga gångar mellan hyllorna och i köer och skrikande barn i overaller som i protest slänger sig på golvet och vägrar. Varför gör man detta varje år? Sen återstår det att baka pepparkakor och lussebullar, träffa släktingar och dricka glögg och vräka i sig fet mat som det tar veckor att springa bort efteråt. Jag menar inte att låta bitter eller så, men vad var det nu igen som vi firade? Jesus födelse eller något sådant. Det är skönt att vara ledig i allefall. Visserligen har vi en tenta i skolan direkt efter nyår typ, men jag har lyckats läsa allt jag ska redan för en gångs skull.

Vi ska åka till Åmål och spela basket i år igen, i deras Kalle Anka cup där i mellandagarna. Vi har precis lyckats pussla ihop alla bitarna med bilar, chafförer, matchkläder, vem som ska spela osv. Det ska bli jättekul. denna gången blir vi fler än sex personer, som vi var förra gången. Efter en resa på ca 5 timmar, med en chafför kom vi fram elva på kvällen. Eftersom att vi skulle upp 7.30 kunde man ju tänka sig att alla skulle gå och lägga sig relativt omgående. Men ack nej. Jag och Moa gjorde så. De andra tog fram ölen och korten och somnade vid fyra någon gång. Förvånansvärt nog var de trötta nästa dag när vi skulle spela, så vi åkte ur turneringen. Denna gånge blir det ingen öl före spelandet, ingen sen uppekväll och dessutom är vi några fler, så vi ska inte förlora på att vi inte orkar iaf.

Inga kommentarer: