fredag, juli 20, 2007

Gammarth



Överst: La Marsa, rad 2 : Gammarth.

Igar akte vi till Gammarth som ligger norr om Tunis och badade för första gangen i Tunisien. Det var jätteskönt. Vi sag kameler pa stranden. Efter det akte vi till La Marsa, ett jättefint ställe vid havet och at glass. Senare samma dag akte vi förbi Sidi bou Said igen pa vägen hem, för att kunna njuta av utsikten igen, fast pa dagen. Där ska jag köpa ett hus när jag blir rik, har jag bestämt nu.



Sidi bou Said, utsikt, Silvia och ett hus i Sidi bou Said.



Uppe f.h. Vad som finns kvar av Karthages hamn, Cafe des Delices
Sisi bou Said och Silvia samt blommor i Sidi bou Said.


Idag bestämde vi oss för att aka in till Tunis ensamma, Silvia och jag. Vara värdar var jätteoroliga för oss. Vi hade en extra dag här i Tunis eftersom att vi skjöt upp resan till Djerba med en dag. När vi vandrat omkring i en galleria en stund och köpt solglasögon till Silvia gick vi och drack Boga (läsk) pa ett fik. De lurade oss pa notan när vi betalade. Men det var inte sa farligt. Sedan tänkte vi att vi nog skulle ga in i Medinan igen. Vi gick typ vilse och hamnade bland alla bordeller och prostituerade som ryckte i en. Vi tänkte att vi fortsätter rakt fram sa kommer vi ut pa andra sidan. Men där fanns bara atervändsgränder. Aningen dumma kände vi oss. Alla pekade pa oss och sa hmm hmm turist. Men tillslut hittade vi ut samma hall som vi kom in. Sedan (försökte) vi ta en taxi hem, mitt under rusningen, när det var som varmast. Inte sa lätt. Tillslut kom vi allefall hem välbehallna. Nu ska vi vila, för vi ska aka tre inatt, för att undvika värmen.

Inga kommentarer: